Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Kasia P. 2018-01-04 12:56:25
Autor zdjęcia/źródło: mat. promocyjne
Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę rozwijanie kreatywności u dziecka i nieszablonowego myślenia, rozpoczyna się dużo wcześniej, przed wiekiem szkolnym.
Rozum i tok myślenia już kilkunastomiesięcznego dziecka może być przez rodziców i opiekunów twórczo stymulowany, głównie poprzez dobór zabawek i proponowane gry i zabawy. Początkowo, u dzieci w wieku do dwóch lat aktywność twórcza będzie się przejawiała w zabawach ruchowych, które są naturalnym sposobem funkcjonowania takiego dziecka.
Dzieci starsze, w wieku przedszkolnym, w trzecim i czwartym roku życia coraz częściej próbują zaakcentować swoja niezależność - to naturalna część budowania własnej tożsamości i ustalania granic. Dynamiczny okres poznawczy tego etapu życia przejawia się w twórczych i licznych pytaniach o otaczający świat, jak również widoczny jest w twórczym podejściu do zabaw dziecka: snutych opowieściach, wymyślaniu historii, fantazjach wkradających się w rówieśnicze zabawy. Kreatywność i nieszablonowość młodego pokolenia jest zauważalna w pracach plastycznych. To doskonały sposób na wyrażenie własnych pomysłów, często bardzo zaskakujących dla dorosłych. I to właśnie nikt inny, jak tylko dorośli, powinni zawsze dbać o to, by dzieci mogły wykazywać swoją kreatywność, mogły ćwiczyć wyobraźnię i trenować postawę twórczą. Również starsze dzieci, w wieku od pięciu do ośmiu lat, są na takim etapie rozwoju, że chłoną wszelkie nowe umiejętności, a ich ekspresja plastyczna, muzyczna czy werbalna jest niesłychanie rozwinięta. To jest ten czas, kiedy nie powinno dzieciom zabraknąć tych narzędzi, które pomogą im rozwinąć artystyczne zdolności. Warto zaopatrzyć biurko i piórnik dziecka w podstawowe i niesamowicie innowacyjne akcesoria, dzięki którym będą mogły np. przelać na papier wytwory swojej wyobraźni. Farby do malowania palcami nauczą nieszablonowych rozwiązań, a także dostarczą nowych doświadczeń, liczne wycinanki udoskonalą umiejętności manualne i techniczne, nauczą dokładności i rzetelności - co istotne, należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i pozwolić mu pracować jedynie nożyczkami z zaokrąglonymi końcówkami. I starsze i młodsze dzieci powinny mieć do dyspozycji kolorowanki, czy to proste i o dużych elementach, czy te wymagające skupienia i koncentracji, złożone z maleńkich elementów i szczegółów. Do kolorowanek potrzeba oczywiście kredek… ołówkowe, świecowe, pastelowe powinny zaspokoić zapędy nawet wymagającego małego artysty. Tak zwana mała motoryka może być rozwijana już u maluszków. Zabawy modeliną i plasteliną można wprowadzić u dzieci trzyletnich, oczywiście zawsze taką pracę należy nadzorować ze względów bezpieczeństwa. Lepienie figurek lub wyklejanie obrazków jest niesamowicie atrakcyjnym zadaniem i powodem do wielu uśmiechów. Podczas zakupów warto wybierać produkty renomowanych marek, które posiadają wszelkie potrzebne atesty i badania pozwalające na użytkowanie ich przez dzieci. Takie produkty można odnaleźć na stronie www.biuronimo.pl.
Dziecko wychowywane w atmosferze twórczej i pozwalającej na przejawy kreatywności i samodzielnego myślenia jest w wieku szkolnym bardziej samodzielne intelektualnie. Szukanie nietypowych rozwiązań, ale także zadawanie ciekawych pytań przez dziecko, powinno być dla rodziców i opiekunów powodem do dumy i niemałym zadaniem, z którym należy się zmierzyć.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.